Wildgroei in rijscholenland

16 simulatorlessen, 8 lessen op de weg en een praktijkexamen voor 249 euro. Daarmee adverteert rijschool Keijbeck op Groupon. Eigenaar Roger Keijbeck is voorzitter van BOVAG Rijscholen. De advertentie is opmerkelijk. Twee weken geleden predikte BOVAG-woordvoerder Tom Huyskens nog in de media dat het gestunt met actiepakketten hem een doorn in het oog is. Deze kiloknallers van de rijscholenbranche zouden de markt kapot maken. Maar BOVAG zendt meer tegenstrijdige signalen.

TROS Opgelicht en VARA Kassa besteedden er onlangs aandacht aan: misstanden bij rijscholen. Mensen worden gelokt met spectaculaire aanbiedingen, maar al snel blijkt dat ze veel moeten bijbetalen. De rijscholen komen afspraken niet na of gaan failliet door de moordende concurrentie.

Al jaren adverteren opleiders met een enorm tekort aan rij-instructeurs. Met budgetten van het UWV bieden ze een opleiding met baangarantie. In werkelijkheid is er een overschot aan instructeurs en starten de nieuwkomers noodgedwongen als franchisenemer. In sommige gevallen kan dat met behoud van uitkering, met oneerlijke concurrentie tot gevolg.

Branche-organisatie BOVAG speelt een merkwaardige dubbelrol in het geheel. In 2007 kwam BOVAG met UWV overeen dat er geïnvesteerd moest worden in opleidingen. Een jaar eerder klaagde BOVAG nog over de prijzenslag, die toen al gaande was. In 2011 is de markt zodanig verziekt dat BOVAG oproept de financiering te stoppen. Inmiddels proberen ze geld los te krijgen bij gemeenten.

De gevestigde rijscholen zien de felle concurrentiestrijd met lede ogen aan. Jarenlang trokken ze aan de bel. Zowel de politiek als het UWV negeerden de signalen en investeerde miljoenen in het omscholen van werklozen tot rij-instructeur. De SP stelde op 2 april Kamervragen over het onderwerp.

UWVreselijk deed onderzoek en publiceerde het dossier Rijscholenleed