Over de Nationale ombudsman
De Nationale ombudsman is de laatste instantie waar je terecht kunt met klachten over de overheid. Als hij je niet wil helpen, kun je niet hogerop. Je kunt een brief aan de (commissaris van) de Koning schrijven, maar ook die verwijst vaak terug naar de Nationale ombudsman. De Nationale ombudsman is benoemd door de Tweede Kamer.
In 70% van de gevallen (jaarverslag pdf) waarin mensen een beroep doet op de Nationale ombudsman wordt de klacht niet in onderzoek genomen. Het gaat dan om klachten die over de overheid gaan en waarvoor de ombudsman bevoegd is om ze in behandeling te nemen. Er is nog nooit onderzoek gedaan naar de vraag waarom dit cijfer zo absurd hoog ligt. De Tweede Kamer heeft er nog nooit vragen over gesteld.
onderzoeksrapport
In november 2010 is er een rapport verschenen over de Nationale ombudsman van het Verweij-Jonker Instituut te Utrecht. De onderzoeksvragen zijn niet geformuleerd door de Tweede Kamer maar door de Nationale ombudsman zelf. Aan het rapport liggen vele vraaggesprekken met prominenten en uitvoeringsorganisaties ten grondslag, evenals een analyse van de relevante documentatie. De burger zelf werd echter nauwelijks gehoord. Het instituut stelde vast dat in 2010 65% van de klachten die wel bij de ombudsman thuishoort niet in behandeling werd genomen.
klacht over de ombudsman?
De klachtafhandeling over het gedrag van de ombudsman wordt niet gecontroleerd. De ombudsman rapporteert aan de Tweede Kamer, in de vorm van een jaarverslag. Daarin is weliswaar een overzicht opgenomen van de klachten die over hem zijn ingediend, maar er is niemand die controleert of dat klopt. Als je het niet eens bent met de afhandeling van je klacht, dan kun je niet terecht bij de Tweede Kamer. Die behandelt namelijk geen individuele gevallen.
Als je dus een klacht indient over het gedrag van de Nationale ombudsman dan wordt deze in behandeling genomen door...... de Nationale ombudsman zelf. Het is de slager die zijn eigen vlees keurt.
Wij krijgen regelmatig meldingen binnen van mensen die geen gehoor kregen bij de ombudsman.
Wilde de ombudsman ook u niet helpen? Laat het ons weten! (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.)
Verder lezen:
Onderzoeksrapport: Nationale ombudsman keurt eigen vlees (14-01-13)
Nationale ombudsman laat drieduizend zzp'ers in de steek (17-12-13)
Vertrekkende Brenninkmeijer laat vieze smaak na (27-12-13)
Brenninkmeijer wilde roem - klachten bleven liggen (06-02-14)